fbpx

Garso įrašymas – tarsi brilianto gludinimas

Kiekvienas mūsų myli muziką. Nekantriai laukiame pasirodant naują mėgstamo atlikėjo albumą, džiūgaujame jį klausydami ir žavimės puikiu skambesiu. Tik ar susimąstome, kokį kelią nueina instrumentai ir vokalas, kol patenka į albumą? Kiek darbo įdedama įrašų studijoje, kad garsas būtų tobulai nušlifuotas tarsi briliantas? 

Muzikalkė kalbina elektroninės muzikos kūrėją, Future Sound Scientist (FSS Recordings) įkūrėją Andrių Laucevičių apie tai, kas gi yra garso dizainas ir kaip jis kuriamas.

garso įrašymas, garso dizainas, masteringas

Kas yra garso dizainas? Kaip apibūdintumėte šią sąvoką savais žodžiais?

Svarbūs du garso dizaino poliai: pirmas – tembro sukūrimas, antras – kūrinio suvedimas, masteringas. Kitaip tariant, pats garso įrašymas ir jį lydinčios modifikacijos, kad įrašas skambėtų puikiai.

Papasakokite, kaip atrodo tipiška garso režisieriaus darbo diena?

Kadangi ne tik įrašinėju kitus, bet ir savo kuriamą muziką, dažniausiai įrašinėju iš sintezatorių, o susirašęs visą informaciją, suvedinėju ir darausi masteringą. Tokia darbo rutina mane lydi praktiškai kas dieną. 

Kaip labai skiriasi skirtingų muzikos žanrų įrašymo menas?

Skirtumų yra tikrai daug. Tarkime, jei grupė groja gyvais instrumentais, reikia derinti mikrofonus (tiek jų tipą, tiek pastatymo kampą, kartais vienam instrumentui reikia net kelių mikrofonų). Kalbant apie elektroninę muziką, viskas vyksta daug daug paprasčiau: paduodame liniją, nusistatome garso lygį ir viskas. Kitaip tariant, elektroninės muzikos įrašymas trunka išties trumpiau. 

Kokie galėtų būti patarimai atlikėjams ar grupėms, planuojantiems įsirašinėti kūrinius? Ką derėtų žinoti prieš įžengiant į įrašų studiją?

Kalbant apie gyvus instrumentus, pirmiausia reikėtų pasiruošti mentaliai: dažniausiai akustiniais instrumentais grojantys muzikantai šiek tiek pasimeta studijoje, juos tarsi ima varžyti šalia pastatyti mikrofonai. Taigi kuo greičiau atlikėjai prisijaukina stovintį mikrofoną, tuo geresnis būna įrašas.

Įdomu tai, kad elektroninių instrumentų įrašymas – visai kitoks: čia nėra mikrofonų, o tiesiog nutiesti laidai, kuriais sklinda garsas. Taigi elektroninės muzikos kūrėjai paprastai studijose jaučiasi puikiai ir nesuvaržytai. 

Kokias dažniausiai klaidas daro žmonės, atvykstantys įsirašinėti?

Didžiausia klaida – atvykti nepasiruošus. Būna, kad žmonės bando groti iš natų, nors į kūrinį nėra stropiai įsigilinę. Tai ypač matosi, kai įsirašinėja grupės: vienas būna pasiruošęs puikiai, kitas – daug mažiau. Nuo to priklauso laikas, kaip ilgai užtruks įrašymo procesas.

Žmonės, besidomintys garso įrašymu, tikrai svajoja apie mini įrašų studiją namuose. Kokį patarimą jiems duotumėte, nuo ko reikėtų pradėti?

Visų pirmiausia, būtina turėti kompiuterį, garso kortą, kolonėles ir/ar ausines. Jei dirbama su akustine muzika – būtinas ir mikrofonas, pritaikytas prie įrašomų instrumentų. Kalbant apie erdvę, siūlyčiau kambaryje palikti kuo daugiau daiktų, kurie skirtingais kampais atspindės įrašą. Mano manymu, pradžiai pakanka nedaug įrangos, nes kuo mažiau įrankių turi, tuo labiau susikoncentruoji į darbą ir nesiblaškai.

Tekstai kūrėjams

  • Iš kur semtis įkvėpimo garso paieškoms?
    ,,Mokėti klausytis, įsiklausyti. Tai svarbiausia.” ‒ pabrėžia garso menininkė Augustė Vickūnaitė. Šiame pokalbyje ji pasakoja apie garso meną, savo kūrybą bei dažniausiai vengiamų gedimų ir slepiamų klaidų išeksponavimą mene. Kalbina Faustina Dedūraitė. Garso menas. Garso meną apima labai daug sričių. Jame gali susipinti garsas, vizualai, šokis, filosofija, radijo menas, eksperimentinė muzika, instaliacija, performansas. Abstrakčiąja prasme …

    Iš kur semtis įkvėpimo garso paieškoms? Skaityti daugiau »

  • Ne visiems jiems pavyko iš pirmo karto
    Manote, kad muzikantams ir kompozitoriams, kurių vardus šiandien linksniuojame kasdien, gyvenimas buvo rožėmis klotas? Anaiptol! Visi jie – žmonės, ir visi turėjo savo trūkumų ir nesėkmės kartais tykodavo tiesiog už kampo. Pristatome penkias šiandien labai gerai žinomų kūrėjų istorijas, įrodančias, kad niekada nevalia nuleisti rankų! Igoris Stravinskis, 1913-aisiais debiutavęs su savo garsiuoju kūriniu „The Rite …

    Ne visiems jiems pavyko iš pirmo karto Skaityti daugiau »

  • Kaip iš naujo atrasti fortepijoną?
    Pianistė, šiuolaikinės muzikos atlikėja ir ansamblio „Synaesthesis“ vadovė Marta Finkelštein dalijasi idėjomis, kaip iš naujo atrasti fortepijono skambesį. – Fortepijonas turi du tyrimo laukus, kuriuos palyginčiau su planeta ir visata: Planetos tyrėjams egzistuoja fantastiškas 88 klavišų pasaulis, kuriame galima rasti galybę harmoninių, melodinių ir ritminių derinių. Paslapties ir neištirtų galimybių ieškantiems egzistuoja atskira visata slypinti fortepijono viduje – …

    Kaip iš naujo atrasti fortepijoną? Skaityti daugiau »

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *